Luchtvaart

HOU JE VAN VLIEGEN ?  DAN ZAL IK ER EEN PAAR VOOR JE VANGEN…

Een leuk geintje dat altijd werd verteld aan mensen die op de vliegopleiding kwamen kijken en die erg graag een keertje wilden meevliegen.

Naast de muziek was vliegen mijn passie, al op zeer jonge leeftijd. Het gedreun van grote formatie’s  vliegtuigen, welke over het eiland Goeree-Overflakkee op 10 km hoogte overkwamen richting Duitsland,  zit nog steeds in mijn oren. Destijds hadden we droogpalen in de tuin met van die dwarslatten er op en daar stond ik dan bovenop om de vliegtuigen beter te kunnen zien. Om de radar van de bezetter te misleiden gooiden ze grote pakken met reepjes papier, aan de ene kwant zwart en aan de andere kant zilverpapier, naar buiten en daar werd om gevochten door alle kinderen. Een van de mooiste vliegtuigen uit die tijd vond ik de LANCASTER bommenwerper, zie foto. In 1945 zagen we ze nogmaals, maar toen gooiden ze voedsel uit en vlogen op 20 meter hoogte over. De ramen stonden te bulderen in huis !

AVRO LANCASTER. Ik herken nog steeds onmiddellijk het geluid van de motoren! Er komt er nog wel eens eentje langs. Veel zijn er niet meer. (Foto:Defensie)

Bij de marine kreeg ik voor het eerst de kans om te vliegen met instructeur meneer Seret.  In een Beechcraft. Ik had daar nooit weg moeten gaan natuurlijk.Beechcraft, destijds gestationeerd op v.m. Marinevliegkamp Valkenburg. (Foto: Defensie)

Naderhand in Rotterdam (EHRD) en Noorwegen (ENCN) (burger) brevetten gehaald, maar bij de lichte luchtvaart gebleven. Het meest betrouwbare vliegtuig blijkt de Cessna 172 te zijn. Maar ook laagdekkers hebben hun bekoring !

Cessna 172, PH-LIN  van Hans van der Linden.  Hij heeft een bedrijf in Zeeland en is, naast een goede vlieger, een professioneel luchtfotograaf. (Foto Hans v.d. Linden)  Helaas is hij in mei 2018 bij het oppikken van een sleep op EHSE verongelukt. We zullen hem nooit vergeten.

Boven Frankrijk om wijn te halen in Perpignan. (Foto: Hans v.d. Linden)

Drie vliegers, v.r.n.l. Leo van Dijk, Hans van der Linden en ik. Foto  Rob Hamming, Telegraaf. Dus die was er ook bij, hij volgde al vlieglessen.

Met Frits Schollaardt bij de PH-LUU, een roemrucht vliegtuig…

Mooie tijd in Noorwegen, lekker stoeien met valwinden in de fjorden !

Met instructeur Nol vd Mortel (Overste Klu), veel van die man geleerd.

Overste Nol van de Mortel, Klu. Hem zal ik nooit vergeten. Ik zat een keer tijdens een instructievlucht naar Frankrijk midden in een sneeuwstorm met hem als instructeur naast me. En dat precies boven Parijs waar al die grote loerissen aan het dalen en stijgen waren. Alles viel uit behalve de hoogtemeter, het bolkompas en de motor. Hij bleef kalm en hield mij dat dus ook. Na een paar goede aanwijzingen zaten we weer op een veilige track naar een klein vliegveld alwaar we de boel hebben laten repareren. Toen we weer “hingen” hebben we samen een sigaartje opgestoken. Wat een man was dat!

Met Leo van Dijk, ook een gebrevetteerd vlieger, naar Granville  in Frankrijk gevlogen, waar na een bloedhete vlucht de familie Elzinga ons ontving met een heerlijke ijskoude pils…  (Foto: Rom Elzinga)

Met Rom Elzinga, die vele vluchten meemaakte, ook in heel zwaar weer. Maar hij was voor de duvel nog niet bang en maakte de mooiste foto’s.

Deze bijvoorbeeld op 1500 ft (450 meter), op de Instrument Landing System ILS rwy 24 naar Rotterdam (EHRD) Hagelkorrels als knikkers. (Foto: Rom Elzinga)

Zo kom je dan binnen. Nog even de hoogte aanpassen en flink je poten in het roer. Vanwege de dwarswind. Daarna een heerlijke whisky… (Foto: Rom Elzinga)

Met Elnt. Heidt bc. en de helaas overleden Overste Kok, beiden in burger.We staan hier op het vliegveld Teuge, bij Deventer. (Foto: Rom Elzinga)

In de tijd dat ik vloog voor Kroonduif Air  van Cees Zoeteman. (Foto C.Zoeteman)

In functie op een jaarlijkse herdenking te Vlaardingen. Meestal samen met onze voorzitter William Roza van de B.v.W. Z-H en banierdrager Peter Martijn en Wim van der Kraaij. (Foto: Hans v. Ekelenburg)

==========================================================

Altijd indrukwekkend bij het Wellington monument. Grote gangmaker Hans van Ekelenburg, secretaris Stichting Wellington Monument Vlaardingen. wellingtonvlaardingen@hotmail.com       Gebeurtenissen te volgen op de pagina van de Bond van Wapenbroeders, afd. Zuid Holland.

Hans van Ekelenburg van de bovengenoemde stichting.

===================================================

Cockpitfoto uit een van de vliegtuigen van Sandair, de PH-SBM .  Bij André Zantman huurde ik steeds een vliegtuig als ik een verre vlucht moest maken. Betrouwbaar en vol met (werkende)  instrumenten. Hij heeft op Rotterdam (EHRD) de beste vliegtuigen en heeft een gecertificeerde vliegschool. Iedereen die vliegen wil leren moet dáár dus naar toe.

Instrumentvliegen bijhouden op de zelfgebouwde proceduretrainer. Conform de werkelijkheid.   In het echt is het uiteraard toch nog iets anders, daar zit je met zwaar weer niet zo gerust, maar je krijgt in ieder geval de basiskennis van tracks volgen, holdings draaien, vor-dme’s maken, ILS approach maken, intercepten etc. etc.  Feitelijk is het allemaal wiskunde.  (Foto: Telegraaf)

Soorten vliegtuigen waar ik mee mocht vliegen in mijn periode als vlieger. Cessna, Fuji, Piper, Beechcraft, Jodel etc. etc.  Ik moest er eerst een soort examen op doen omdat ieder vliegtuig weer anders is.  Hoogdekker, laagdekker, Yoke stuur of stick, wel of niet intrekbaar landingsgestel etc.  In het buitenland moest ik ook wederom een rating halen, ook al had ik die al in Nederland gehaald.  Altijd bij de lichte luchtvaart gebleven. Totaal aantal vlieguren in binnen- en buitenland ca. 3000.